10 tips om je leefstijl succesvol te veranderen - Slank voor Jou

10 tips om je leefstijl succesvol te veranderen

Gezondheid is een groot goed. Helemaal in deze tijd, worden we er vaak aan herinnerd hoe belangrijk een goede gezondheid is.
Zijn er bij jou ook dingen die je graag anders zou kunnen en willen doen om je gezondheid te verbeteren? Meer bewegen, gezonder eten, zorgen voor voldoende ontspanning.


Gezonder eten kan je helpen bij vervelende darmproblemen (lees mijn vorige blog),
bij je het verbeteren van je weerstand en bij het behouden of verkrijgen van meer energie. Zelfs je humeur, de invloed van je hormoonhuishouding en je concentratie kun je verbeteren met goede voeding. 

Wellicht doe je al veel dingen goed voor je lichaam. Maar als er dingen zijn die beter kunnen en je die graag wilt veranderen,  dan is het goed te weten wat er belangrijk is om met succes te kunnen veranderen. Op die manier profiteer je nog meer van de winst die het je oplevert en raak je niet of minder gefrustreerd.


Daarom heb ik de volgende tips voor je op een rijtje gezet.
Doe er je voordeel mee!


10 Tips om succesvol te veranderen  

1. Plan nieuwe gewoontes in

Plan je nieuwe gewoonte in. Zet sporten bijvoorbeeld in je agenda. Of maakt elke week op een vast moment vrij voor een wandeling, een uurtje fietsen of zwemmen. Een vaste dag en vaste tijd werkt het beste.
Bereid in de avond voor wat je de volgende dag mee moet nemen of bedenk het in elk geval alvast. Plan voor 2 á 3 dagen je maaltijden in. Wat ga je eten, wat heb je nodig, wat kan je alvast voorbereiden? Als je niks voorbereid hebt, is de neiging naar iets makkelijks en ongezonds vele malen groter.

2. Maak doelen kleiner

Maak de doelen behapbaar en deel ze op in kleinere stukjes. We willen zodra we iets willen veranderen graag groot beginnen en leggen onszelf op dat we gelijk minimaal 1.5 uur moeten wandelen. Met als gevolg dat het er vaak helemaal niet van komt, omdat het lastig is om zoveel tijd vrij te maken en er andere dingen belangrijker lijken. Start daarom wat kleiner. Loop bijvoorbeeld elke dag even 10 minuten in plaats van 1,5 uur.
Zoals bij punt 1 benoemd is het slim om vaste momenten te plannen. Wandel bijvoorbeeld altijd voor of na het eten. Voor voor het slapen gaan of in de lunchpauze. En breid het van hier uit maar langer en verder wandelen. De moeilijkst stap is de eerste. Als je start met 5 minuten wandelen is bijna geen excuus te vinden om dit niet te doen. Maar voor 1.5 uur wandelen zijn er wel heel veel excuses te verzinnen.

3. Wees streng en sjoemel niet  

Wees ook realistisch met je doelen. Zorg dat ze haalbaar voor je zijn. Tijdens de zomervakantie kilo’s afvallen is niet realistisch. Op gewicht blijven is al een mooie uitdaging. En na je vakantie kun je de doelen weer verder bijstellen. Hoe strikter en strakker je begint, hoe meer resultaat, hoe meer motivatie en hoe sneller de veranderingen goede gewoontes worden.

4. Beloon jezelf 

Zet iets leuks voor jezelf in het vooruitzicht. Geen eten, maar een uitje, bos bloemen, lekker luchtje of iets anders waar je net dat stapje harder voor wilt lopen. En waardoor je net iets makkelijker de moeilijke momenten kunt doorstaan.

5. Behoud het plezier   

Vind of benoem de voordelen en de leuke dingen aan de verandering die je wilt bereiken. Geniet van je stappen in de goede richting en wees trots. Gaat het een dag minder goed? Pak het weer op! Je bent altijd verder dan toen je startte en het is pas verloren als je er mee stopt. Doorgaan en vooruit.

6. Hou de focus dichtbij en positief   

Wat geweest is, is geweest. Je kunt alleen het nu veranderen en vanaf nu de goede keuzes maken. Bedenk aan het einde van de dag welke dingen er goed gingen en pak de dingen die beter kunnen aan. Wees vriendelijk voor jezelf en ga vanuit daar verder. Focus op dichtbij, dus ook niet te ver vooruit. Dit kan frustratie in de hand werken. En als je toch bezig bent; bedenk dan aan het einde van de dag ook waar je plezier in hebt gehad die dag. Waar heb je om gelachen/geglimlacht en wat heeft je gelukkig gemaakt ? Waar werd je blij van? De focus wordt zo verlegd naar positiviteit.

7. Zoek aanmoediging en steun 

Samen veranderen of met professionele ondersteuning geeft meer kans op succes. Ken je iemand voor wie die ook toe is aan veranderen, gezonder wil leven, afvallen? Vraag of hij/zij het samen met jou wil oppakken. Of schrijf je nu in voor de 30 dagen Gezond en slank! 

8. Vervang slechte gewoontes door goede gewoontes

Niet allemaal tegelijk uiteraard. Maar, als je bijvoorbeeld je elke dag 's avonds een schaaltje chips of borrelnootjes eet en vervangt je deze gewoonte door het eten van een bakje kwark of een schaaltje rauwkost. Je hebt deze hele slechte gewoonte vervangen door een hele goede. Langzamerhand kun je steeds meer slechte gewoontes vervangen.

9. Bedenk waarom je wilt veranderen

Hou dat af en toe weer even voor je zelf naar voren. Schrijf het op en hang het op een zichtbare plek. Of misschien is er een foto of kaart die voor jou je motivatie voor verandering symboliseert.

10. Verander voor jezelf, niet voor een ander

En last but not least; het allerbelangrijkste is dat je zelf wilt veranderen en het niet voor een ander doet. Doe het omdat jij dat echt graag wilt. Wat is voor jou nu het belangrijkste en gezondste om te doen? Volg je eigen weg hierin.


Online 30 dagen focus programma

Hoe heerlijk zou het zijn als je 30 dagen lang je gezondheid en je lichaam de aandacht geeft die het verdient? Elke dag zet je een stap in de richting van een gezonde leefstijl. Aan de hand van mijn ervaring, kennis en tips leer je veel over gezonde voeding.

Na het 30 dagen focus programma ben jij de baas over die vervelende energiedip én voel je je comfortabel in je eigen lijf. We leggen samen de focus op slank en gezond leven.

Gezond voor mij traject 

''Morgen begin ik echt, want zo wil ik het niet langer'', hoor ik regelmatig. De knop omzetten en écht werken aan een gezonde leefstijl kan lastig zijn. Om jullie hierbij te helpen, bied ik het Gezond voor mij traject aan. Dit is een programma van acht weken waarbij ik aan je zijlijn sta om je te ondersteunen. Je ontvangt in deze periode tips, informatie, weetjes en recepten die je helpen bij het maken én toepassen van gezonde keuzes. Samen zorgen we ervoor dat je morgen begint! Zowel online als 1 op 1 in mijn praktijk mogelijk.


>