Oorzaken van overgewicht - Slank voor Jou

Oorzaken van overgewicht

Als afvallen niet lukt of moeizaam gaat, komt dit komt omdat we vaak onbedoeld, onbewust en ongewild verkeerd eten. En zo houden we klachten in stand. Bij de aanschaf van een apparaat krijgen we een gebruiksaanwijzing, maar bij ons lichaam zit dat helaas niet.
We hebben inmiddels ook een heleboel vooroordelen voor waar aangenomen, die helemaal niet waar zijn. Elk pondje gaan namelijk niet door het mondje! Er liggen vaak hele andere oorzaken ten grondslag aan overgewicht.
Er wordt veel gedacht dat als je overgewicht hebt, je dan ook wel teveel zult eten. Maar dat is lang niet altijd het geval. Veel mensen eten zelfs heel weinig en komen ook dan nog aan.

Er zijn veel ‘lege’ voedingsmiddelen te koop en deze verbruiken de mineralen in ons lichaam om goed verwerkt te kunnen worden. Maar door de verandering van o.a het milieu, de intensivering van de landbouw en chemische toevoegingen aan onze voeding bevat veel voeding te weinig mineralen/ vitamines voeding, terwijl we juist meer mineralen nodig hebben. 
Als we voeding eten wat ons berooft van mineralen in plaats van dat we ze juist binnen moeten krijgen, zijn we eigenlijk ondervoed op cel niveau. 
Zo kun je dus ondervoedt zijn, terwijl je tegelijkertijd overgewicht hebt. 
Een tekort aan zink, selenium, magnesium, chroom, jodium, vitamine D en omega 3 (epa/dha) veroorzaken overgewicht. 

Door een tekort aan mineralen blijft je lichaam om voeding vragen. Niet echt om de voeding, maar wel om de mineralen aan te vullen. Als jij je lichaam dan steeds met ‘lege’ voedingsstoffen vult, zal deze ook steeds blijven vragen om meer 'voeding' ( je blijft dan trek houden). Tekorten op micro niveau zorgen dus voor meer zin in zoet en aanleiding om te snaaien. En geeft zodoende hoge pieken in je bloedsuikerspiegel en vervolgens dus ook diepe dalen. Wat nog meer zin in zoet veroorzaakt. En om de vicieuze cirkel compleet te maken; heb je last van een schommelende
bloedsuikerspiegel (hoge pieken en diepe dalen) dan krijg je een tekort aan zink, magnesium, chroom, serotonine en vitamine B. 
Dat veroorzaakt vervolgens ook weer zin in zoetigheid en klachten zoals stemmingswisselingen, trillen, concentratieverlies en dergelijke. 

Tekort aan vitamine D

Dit verhoogt je BMI. Het verhoogt de hoeveelheid suiker in je bloed en zorgt voor meer vetopslag. Ga er dus lekker op uit en de zon in. Bescherm jezelf goed, maar stel je huid ook af en toe bloot aan de zon. Kleding en zonnebrand kunnen de vorming van vitamine D remmen of blokkeren.

Ontdek oorzaak van je over​gewicht Slank voor jou

Teveel suikers en snelle koolhydraten

Dit is om meerdere redenen niet goed voor ons. Ten opzichte van de oermens zijn we genetisch gezien maar 2% veranderd. De voedingsgewoontes van de oermens passen dus nog heel goed bij ons. Dat is ook de reden dat ons lichaam heel veel moeite heeft met onze huidige voedingswijze. De oermens kreeg aan het eind van de zomer zijn enige zoetigheid; bessen, vruchten en honing. Daarna brak er een tijd van schaarste aan en ging het lichaam in een energiezuinige modus. Alleen de vetste kon het beste de winter overleven. 
Tegenwoordig hebben we in de winterperiode juist onze grootse inname van suikers en snelle
koolhydraten.

Te weinig vocht 

Voldoende vocht innemen is enorm belangrijk. Het zorgt voor transport van allerlei belangrijke stoffen door het hele lichaam. Niet voor niks kunnen we zo kort zonder vocht en veel langer zonder eten. Wat wel aangeeft hoe belangrijk het is genoeg vocht binnen te krijgen.
Wist je dat een dorstsignaal op een hongersignaal lijkt? Je gaat dus makkelijk meer eten, terwijl je eigenlijk vocht tekort hebt. Als je dorst ervaart betekent dit dat je al 1 à 2 % vocht mist. Andere signalen voor een tekort aan vocht  zijn een trage stoelgang, slechte concentratie, vermoeidheid en een droge huid/lippen. Langdurige uitdroging, ook al is het een klein beetje, kan leiden tot spijsverteringsproblemen, nierstenen, slecht functionerende organen en spier- en gewrichtspijn.  Bovendien kan het leiden tot het vasthouden van vocht! Hoe tegenstrijdig het ook klinkt. Ook bevorderd het de
opslag van vet.

Water is de grote schoonmaker van ons lichaam.  Het versterkt je immuunsysteem en houdt je organen en huid gezond. Elke ochtend starten met een of twee glazen lauw water met wat citroensap erdoor bevorderd de stoelgang. Drink dit met een rietje om je tanden te beschermen.

Lees hier meer over het belang van voldoende water drinken en tips om dit in de praktijk te brengen

Start nu en maak de eerste stappen naar een nieuwe leefstijl!

Ben jij tussen de 36 en 56 jaar en wil je graag van je vermoeidheid af, maar ook overtollige kilo's kwijt?
Dan ben je bij Slank voor jou op de goede plek
Wil jij een paar kilo's kwijt en wil je dat deze kilo's ook wegblijven? Ik help je graag dit doel te behalen. Of het nou om 5, 10 of 15 kilo gaat.

Maar wellicht nog belangrijker, naast het verliezen van gewicht, is het ervaren van meer energie, fitter en vitaler bent en minder last hebt van allerlei vervelende kwaaltjes zoals bijvoorbeeld vermoeidheid, hoofdpijn en of spijsverteringsklachten.

De komende periode heb ik elke week ruimte gemaakt voor een aantal gratis sessies. Een korte kennismaking via Skype waarin we elkaar beter leren kennen en ik minstens 3 belangrijke tips met je deel waar je gelijk mee kunt starten, zodat ook jij meer controle krijgt over je eetpatroon in plaats van het eten over jou.
Vraag nu hier een gratis sessie aan en ik neem zo spoedig mogelijk contact met je op om deze sessie te plannen.

Wil je niet langer wachten en eigenlijk direct aan de slag om die kilo's kwijt te raken en je fitter, energieker en gezonder voelen?
Kom langs voor een slank consult

>